Waarom een nieuwe naam?
Uit onderzoek onder burgers is gebleken dat de naam wanbetaler stigmatiseert. De term wanbetaler doet namelijk geen recht aan de situatie waarin het grootste deel van burgers in de regeling zich bevindt. Vaak gaat het om mensen die wel willen, maar echt niet kunnen betalen. Het CAK heeft het initiatief genomen om de naam op basis van gebruikersonderzoeken aan te passen. De nieuwe naam is een neutralere naam, die niet slaat op de persoon, maar op de feitelijke situatie zoals die is. Dit traject is in overleg gegaan met het ministerie van VWS en de zorgverzekeraars.
Aanpassen van de naam vanaf oktober
Samen met onder meer de zorgverzekeraars, het ministerie van VWS en de zorgverzekeringslijn hebben we besloten om een overgangsperiode te hanteren. Vanaf 1 oktober starten alle betrokken organisaties met het aanpassen en doorvoeren van de naam. We communiceren in deze periode: regeling betalingsachterstand zorgpremie (voorheen regeling wanbetalers). Uiterlijk 1 januari zijn alle partijen over op de nieuwe naam.
Verder goed om te weten: het huidige berichtenverkeer hoeft niet aangepast te worden.
Samengevat:
Periode |
Wat |
Acties |
Juli – oktober 2024 |
Voorbereiden op de invoering van de naamswijziging. |
Inventariseer binnen uw organisatie waar de term ‘wanbetalers’ voorkomt. Denk bijvoorbeeld aan (voorlichtings-) brieven/materiaal, websites, werkprocessen, klantenservice/call center en systemen. |
Oktober – december 2024 |
Aanpassen van de naam. In deze periode hanteren we: regeling betalingsachterstand zorgpremie (voorheen regeling wanbetalers). |
Start met het aanpassen van de naam. |
December |
Burgers ontvangen van het CAK hun brief met premie voor 2025. In deze brief staat de nieuwe naam. |
|
1 januari 2025 |
Over op de nieuwe naam: regeling betalingsachterstand zorgpremie. |
Vragen?
Heeft u nog vragen over dit bericht? Dan kunt u contact opnemen met het CAK.