Zo’n gevoel van teleurstelling en onrecht bekruipt me ook steeds wanneer onze beroepsgroep wordt afgeschilderd als “duur” en het innen van vorderingen als een probleem. Vaak leunt dat sterk op beeldvorming en overdrijving – met de feiten heeft het weinig te maken.
Een nieuwe stem die zich deze week meldde in het debat, is die van de Consumentenbond. Die noemt een businessmodel op basis van incassokosten ‘pervers’ en stelt dat een kleine schuld van 50 euro gemakkelijk kan oplopen tot 800 euro. Daarmee wordt een karikaturaal beeld opnieuw rondgepompt. Dat de NVI in een reactie de zwarte piet doorschuift naar gerechtsdeurwaarders, doet de situatie ook geen recht. Het is schadelijk voor onze beroepsgroep, maar vooral: het helpt niet bij het vinden van oplossingen voor wat beter kan.
Elke dag gaan burgers overeenkomsten aan. Daar horen verplichtingen bij, die moeten worden nagekomen. Simpel gezegd: wie iets koopt, moet ook betalen. Want wie een product verkoopt of een dienst levert, heeft recht op zijn of haar geld. Wordt er niet betaald, dan komt uiteindelijk de gerechtsdeurwaarder in actie. En dat is niet gratis. Vanuit het principe dat ‘de vervuiler betaalt’, komt de rekening voor een belangrijk deel bij de schuldenaar.
Jaarlijks behandelen we als beroepsgroep 3 miljoen dossiers. De hieraan verbonden kosten zijn door de overheid vastgesteld en – na gedegen onderzoek – wettelijk vastgelegd. Die bijkomende kosten zijn bij een lage vordering relatief hoog. Het maakt namelijk niet uit hoe hoog de vordering is: het werk dat wij moeten doen blijft hetzelfde. Net als het tarief. Maar dat is logisch, zou Johan Cruijff zeggen.
Dat neemt niet weg dat we de maatschappelijke discussie over schulden en incasso begrijpen, en dat er best verbeteringen aan te brengen zijn in het invorderingsstelsel. Bijvoorbeeld om te voorkomen dat we als gerechtsdeurwaarders onnodig kosten maken. Wanneer er geen verhaal mogelijk is, hebben ambtshandelingen geen zin. Als KBvG zetten we ons ervoor in kosten te voorkomen met betere wet- en regelgeving.
Zo zijn we met het kabinet in gesprek over een sociaal tarief en transparantie van inkomsten en vermogen. Samen werken we aan echte oplossingen om kleine schulden klein te houden. Daarover gaan we een dezer dagen ook graag in gesprek met de Consumentenbond.