Schuldenwijzer is een platform dat mensen met schulden een eenvoudig, beveiligd en online inzicht geeft van de eigen schulden en daarbij horende informatie.
Juridisch nieuws
Het kabinet acht het noodzakelijk dat de gegevensuitwisseling wordt verbeterd tussen partijen die beslag mogen leggen op periodiek inkomen of bevoegd zijn tot verrekening bij deze inkomsten. Het voorontwerp Wet stroomlijning keten derdenbeslag geeft een grondslag voor de geautomatiseerde uitwisseling van gegevens tussen deze partijen. Het voorontwerp bepaalt dat de gegevensuitwisseling verder wordt uitgewerkt in een algemene maatregel van bestuur (hierna: AMvB). Hierin voorziet deze AMvB. De KBvG is voornemens te reageren op deze consultatie
Deze wet heeft als doel overheden en semi-overheden transparanter te maken om zo het belang van openbaarheid van publieke informatie voor de democratische rechtsstaat, de burger, het bestuur en economische ontwikkeling beter te dienen. De Wet openbaarheid van bestuur wordt ingetrokken. Om deze doelen te bereiken verankert het voorstel de toegang tot publieke informatie als recht van burgers. Daarnaast wordt de actieve openbaarheid versterkt door het verplicht stellen van openbaarmaking uit eigen beweging van bepaalde categorieën informatie. Overheidsorganen moeten een online beschikbaar register gaan bijhouden van de documenten en datasets waarover zij beschikken. De wet wijzigt bepalingen uit verschillende andere wetten, waaronder bepalingen in de Algemene Wet bestuursrecht. De Wet openbaarheid van bestuur wordt ingetrokken. De Wet open overheid treedt, met uitzondering van enkele artikelen, in werking per 1 mei 2022.
De discussienota beoogt de praktijk te betrekken bij de ontwikkeling van het insolventierecht en zienswijzen te verzamelen over een aantal actuele thema’s, zoals: de toekomst van de surseance; de efficiency van de faillissementsprocedure; het takenpakket van de curator en de lege boedelproblematiek; het toezicht van de rechter-commissaris in faillissement, en de mate waarin de verschillende categorieën van schuldeisers in faillissement nog enige uitkering op hun vordering kunnen verwachten. einddatum van de consultatie is 1 maart 2022. De KBvG bestudeert het document en zal zonodig reageren.
De vierde Nota van Wijzigingen op de Verzamelwet SZW 2022 (35897-12) is ingediend. Dit wetsvoorstel wijzigt een aantal wetten op het terrein van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, waaronder een aantal wijzigingen ten aanzien van de communicatie van de beslagvrije voet.
Dit wetsvoorstel voorziet in het kort in het volgende: het kwijtschelden van publieke schulden; verhoging van de leeftijd waarop de verblijfsstatus van de medebewoner relevant is naar 18 jaar; aanpassing van een eis voor recht op huurtoeslag na huurgrensoverschrijding en de codificatie van goedkeurende beleidsbesluiten in het kader van de hersteloperatie kinderopvangtoeslag.
In dit advies concludeert de Afdeling advisering van de Raad van State dat de hersteloperatie dusdanig complex is geworden dat de beoogde snelheid van het herstel steeds verder uit het zicht raakt. Bovendien leidt de hersteloperatie tot onevenwichtigheden en ongelijke behandeling tussen verschillende groepen gedupeerden. Dit heeft ook als risico dat het maatschappelijke draagvlak voor de regeling wordt ondermijnd en de hersteloperatie juridisch kwetsbaarder wordt. De democratische legitimatie en de kwaliteit van de besluitvorming en de wetgeving komen ernstig onder druk te staan.
Om meer zicht te krijgen op de specifieke rol die de overheid speelt bij de schuldenproblematiek van particulieren en de mogelijkheden die een uitzonderingsjaar zou kunnen bieden, is onderzocht hoe groot de rol is van de overheid als sc huldeiser, hoe vaak uitvoeringsorganisaties vorderingen ophogen, welke mogelijkheden er zijn om ophogingen te voorkomen en te kwijten en welke rol een uitzonderingsjaar zou kunnen spelen bij het terugdringen van schuldsituaties waarin burgers helemaal klem zitten.
De consultatie betreft een wetsvoorstel dat ziet op de uitbreiding van het verwijzingsportaal bankgegevens. Het regelt onder meer een nationale beleidswens uit het Plan van aanpak witwassen, namelijk het mogelijk maken dat saldo- en transactiegegevens via het verwijzingsportaal kunnen worden gevorderd van banken met meer dan 2,5 mln. rekeninghouders, ten behoeve van het bestrijden van witwassen en onderliggende criminaliteit. De KBvG is voornemens op de consultatie te reageren.
In het besluit zijn een aantal bepalingen opgenomen die zien de vrijstelling van de in de wet opgenomen kwaliteitseisen voor gerechtsdeurwaarders en notarissen. Wel is de vrijstelling meer ingeperkt in lijn met artikel 3 van de Verordening deelneming in gerechtsdeurwaarderskantoren. Daarin is geregeld dat de gerechtsdeurwaarder er zorg voor draagt dat het bestuur van de vennootschap waaraan het gerechtsdeurwaarderskantoor toebehoort, geheel of in meerderheid bestaat uit gerechtsdeurwaarders, alsmede dat deelnemingen in de vennootschap door personen die geen gerechtsdeurwaarder zijn, gezamenlijk slechts een minderheidsbelang vormen. Voor zover het bestuur van de rechtspersoon waaruit de gerechtsdeurwaarder of notaris de taken van curator of bewindvoerder uitoefent, niet in meerderheid bestaat uit gerechtsdeurwaarders en notarissen of andere personen dan de gerechtsdeurwaarder en notaris een meerderheidsbelang hebben in die rechtspersoon, kan geen beroep worden gedaan op de vrijstelling.