Schuldenwijzer is een platform dat mensen met schulden een eenvoudig, beveiligd en online inzicht geeft van de eigen schulden en daarbij horende informatie.
Juridisch nieuws
De Afdeling advisering van de Raad van State onderschrijft het belang van een eenvoudiger stelsel van ondersteuning voor huishoudens met een laag inkomen. Onduidelijk is echter hoe het nu voorliggende wetsvoorstel zich daartoe verhoudt. Op grond van een aantal inhet advies nader genoemde bezwaren adviseert de Afdeling het voorstel thans niet in te voeren, maar te bezien binnen het bredere kader van de hervorming van het gehele toeslagenstelsel, met daarbij passende aandacht voor de gevolgen voor burgers en de uitvoering.
Mensen die met elkaar in een gerechtelijke procedure zijn verwikkeld, kunnen met ingang van 1 maart gebruik maken van een subsidie voor mediation in hun zaak als zij niet in aanmerking komen voor een toevoeging. Betalende procespartijen die vanuit de rechtspraak naar mediation worden verwezen, kunnen de eerste 2,5 uur gratis gebruik maken van deze vorm van bemiddeling. Voor partijen met een toevoeging verandert er niets. Zij kunnen met een toevoeging een mediationtraject kosteloos doorlopen. De startbijdrage is bedoeld om mensen zelf te laten ervaren of mediation voor hen een passende manier kan zijn om uit een conflict te komen. Financiën vormen dan geen belemmering voor een eerste kennismaking met deze vorm van bemiddeling.
De Tweede Kamer der Staten- Generaal zendt bijgaand door haar aangenomen wetsvoorstel aan de Eerste Kamer.
Motie van de leden Van Baarle en Ceder over een oplossing voor de weerslag van de lagere beslagvrije voet voor AOW-gerechtigden op de financiële zelfredzaamheid van ouderen
Kathmann c.s. verzoekt de regering maatregelen te treffen om minderjarigen beter te beschermen tegen «buy now, pay later»-diensten, en hierover voor de zomer te rapporteren aan de Tweede Kamer.
- constaterende dat de beslagvrije voet één keer per jaar opnieuw wordt vastgesteld en dat door deze systematiek bij substantiële wijzigingen van (bijvoorbeeld) het WML dit niet snel voor iedereen met beslag op inkomen merkbaar wordt,
- overwegende dat ook mensen met schulden de effecten van de koopkrachtondersteuning moeten ervaren;
- van mening dat substantiële wijzigingen in het inkomen eerder door mensen ervaren zouden moeten worden;
- verzoekt de regering om de wet zodanig aan te passen, zodat bij substantiële wijzingen hier eerder en beter op ingespeeld kan worden;
- verzoekt de regering om hier bij de komende evaluatie van de Wet vereenvoudiging beslagvrije voet expliciet aandacht aan te besteden;
- verzoekt de regering de afspraak die partijen gezamenlijk hebben gemaakt in de Intentieverklaring herberekening beslagvrije voet nogmaals expliciet onder de aandacht te brengen, ook bij hun achterban;
- verzoekt de regering bij lokale overheden aan te dringen dat hun sociale raadslieden een wijziging van de beslagvrije voet onder de aandacht brengen bij mensen die hier mogelijk voor in aanmerking komen;
Rathenau Instituut over de rol van de Eerste Kamer, notitie ter ondersteuning van de werkgroep AI
Het voorstel gaat over twee handhavingsonderwerpen. Allereerst de handhaving na overtreding van de inlichtingenplicht. Als iemand informatie die relevant is voor de uitkering, bijvoorbeeld als iemand gaat samenwonen of inkomen ontvangt, niet doorgeeft, overtreedt die persoon de inlichtingenplicht. Op dat moment is het sanctieregime van toepassing. Met dit voorstel wordt het sanctieregime aangepast. Einddatum van de consultatie is 6 maar 2023.
Het wetsvoorstel maakt een einde aan het bestaan van twee verschillende versies van het Wetboek van burgerlijke rechtsvordering. De wet is op 25 januari 2023 ondertekend en op 10 februari gepubliceerd. Het tijdstip van inwerkingtreding volgt bij Koninklijk Besluit.
Op 1 april 2017 is het breed moratorium van kracht geworden. Dit houdt in dat gemeenten bij de rechter onder bepaalde voorwaarden een verzoek kunnen indienen om schuldeisers tijdelijk (maximaal 6 maanden) te laten stoppen met incassoactiviteiten. Het is de bedoeling dat deze afkoelingsperiode gebruikt wordt om schuldstabilisatie en een daarmee samenhangende oplossing voor de schulden te regelen. Nu het instrument vijf jaar in werking is, heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Bureau Bartels gevraagd een evaluatie uit te voeren.