Zo stonden door het hele land meer dan 25 gerechtsdeurwaarders voor de klas – van basisschool tot hogeschool – om jongeren mee te nemen in de wereld van geld, schulden en verantwoordelijkheid. Op NPO Radio1 vertelde een gerechtsdeurwaarder in een uitgebreid interview over zijn werk en de realiteit van financiële problemen in Nederland. En er werd zelfs een boek gepresenteerd en overhandigd aan een wethouder, speciaal geschreven voor jongeren.
Maar ook op LinkedIn zag ik talloze berichten van collega’s die met passie en overtuiging voorlichting gaven op scholen. Niet alleen in de klas, maar ook in collegezalen: op een hogeschool kregen studenten college over het werk van de deurwaarder, de dagelijkse dilemma’s én het belang van financiële zorgvuldigheid. Want informeren is één ding, maar bewust maken – dát is waar het om draait.
Zelf mocht ik een bijdrage leveren aan de themabijeenkomst ‘Slim met geld: Hoe ga je als werkgever om met loonbeslag?’, georganiseerd voor HR-medewerkers van de Gemeente Amsterdam. Tijdens de workshop namen we het loonbeslag onder de loep: hoe ziet het proces eruit, welke juridische kaders gelden er, en wat is de rol van de werkgever? Maar misschien nog wel belangrijker: hoe kun je als HR-professional signalen herkennen van financiële problemen – en hoe ga je dat gesprek vervolgens aan, op een manier die helpt en voorkomt?
Het werd een levendige, goedbezochte bijeenkomst, vol vragen uit de praktijk. Wat me bijblijft, is de betrokkenheid. Werkgevers willen helpen. Ze willen begrijpen, ondersteunen en – waar mogelijk – voorkomen dat financiële zorgen ontsporen.
De Week van het Geld laat zien wat er mogelijk is als kennis, betrokkenheid en maatschappelijke inzet samenkomen. Niet alleen op school, maar ook op de werkvloer. En dat is noodzakelijk, want omgaan met geld is iets waarin educatie toch vaak tekort lijkt te schieten. Ik juich de Week van het Geld dan ook nadrukkelijk toe. Maar toch vraag ik mij af of dit voldoende is. Voor financiële educatie is eerder subsidie beschikbaar gesteld aan scholen, maar zou het niet gewoon een vast onderdeel moeten worden binnen het Nederlandse onderwijs?